Často kladené otázky (FAQ)

Autor: Michal Ondreička <michal(at)elson.sk>, Téma: Nastavenie služieb, Vydané dňa: 05. 11. 2008

Potrebujem na inštaláciu internetu ElsoNET pevnú linku, alebo rozvody káblovej televízie?
Nie. Inštalácia internetu je na vlastnej sieti spoločnosti Elson. Pripojenie je možné buď na štrukturovanú kabeláž vo Vašom bytovom dome (zvyčajne vedúcu v stupačkách), alebo prostredníctvom Mikrovlnného pripojenia cez anténu a mikrovlnný modem, ktorý sa umiestni na balkón či za okno vo Vašom byte.

Aký je inštalačný poplatok za zriadenie internetového pripojenia?
Ak už máte zavedenú káblovú sieť ElsoNET vo Vašom bytovom dome, platí sa jednorázovo zriaďovací poplatok 999,- Sk s DPH (33.16 €). Ak ešte nemáte zavedenú našu káblovú sieť vo Vašom bytovom dome je možné po obhliadke miesta našim technikom odsúhlasiť na schôdzy vlastníkov bytov umiestnenie zariadení potrebných na prenos internetu na strechu domu a do spoločných priestorov. Ak vlastníte rodinný dom nainštalujeme Vám anténu a mikrovlnný router. Cena zriadenia je 1.999,- s DPH (66,35€).

Čo obsahuje zriaďovací poplatok pri káblovom vedení?
Natiahneme kábel v stupačke na chodbe domu a ukončíme ho pri PC vo Vašom byte. Nakonfigurujeme PC a administratívne povolíme internetové pripojenie podľa zmluvy. V cene zriaďovacieho poplatku nie je lištovanie či robenie prierazov v byte zákazníka, iba na chodbe v objekte.

Čo obsahuje zriaďovací poplatok pri mikrovlnnom pripojení?
Nainštalujeme anténu s konzolou na fasádu budovy za okno, alebo na strechu domu. Koaxiálnym káblom dĺžky max 5m sa anténa spojí s mikrovlnným modemom. PC sa pripojí ethernetovým káblom a môžete browsovať. Zriaďovací poplatok obsahuje: Anténu, konzolu na fasádu, 5m koaxiálny kábel, mikrovlnný adaptér, konfiguráciu a zabezpečenie siete. V cene zriadenia je pripojenie jedného PC. V prípade potreby je možné s technikmi dohodnúť inštaláciu ďalšieho PC za osobitný poplatok.

Nainštalovvané zariadenia sú moje, alebo sú zapožičané?
Zariadenia zostávajú majetkom spoločnosti Elson, s r.o. z dôvodu povinnosti prihlásiť rádiové zariadenie na TÚSR. V prípade záujmu si ich môže zákazník odkúpiť po 24 mesiacoch používania za 1,- Sk bez DPH (0.03 €) (V prípade uplatnenia viazanosti platí 24 mesiacov po skončení viazanosti).

Potrebujem mať v PC sieťovú kartu? Ak nemám, čo môžem robiť?
Áno, potrebujete mať sieťovú kartu. Ak ju nemáte, informujte o tom technikov na obhliadke. Sieťovú kartu Vám technici prinesú a nainštalujú vrámci montáže. Ak požiadate technikov o inštaláciu sieťovej karty, súhlasíte s rozobraním Vášho PC a teda aj s možnosťou straty záruky na PC ak existuje. Ak nesúhlasíte so zabezpečením inštalácie našimi technikmi, odporúčame využiť služby autorizovaného servisu Vášho PC. Inštalácia sieťovej karty nijako nesúvisí s inštaláciou pripojenia a jeho funkčným odovzdaním. Úspešnosť inštalácie sieťovej karty závisí aj od operačného systému, voľného funkčného slotu v PC, stavu OS a iných faktoroch. Službu dodávame zdarma ku inštalácii a všetku zodpovednosť za inštaláciu preberá zákazník na seba. Cena ethernetovej sieťovej PCI karty je 150,- Sk bez DPH (4.98 €).

Aký je postup pri pripájaní a koľko trvá?
Telefonicky alebo emailom si dohodnete termín obhliadky našim technikom. Obhliadka je bezplatná a nezáväzná. Technik posúdi možnosť pripojenia a dohodne s Vami technické podrobnosti ako umiestnenie antény, vedenie káblu k PC, napájanie zariadenia a vypíše obhliadkový list. Potom stačí telefonicky alebo emialom zrealizovať objednávku a dohodnúť termín inštalácie. Bežný čas dodania služby od objednávky je 10 pracovných dní.

Môžem cez internet ElsoNETu využívať všetky služby internetu? (napr. IRC, internetbanking, dc++, VPN)
Áno, môžete využívať všetky dostupné služby. Neblokujeme žiadnu prevádzku na žiadnej linke. Pre domáce linky aplikujeme na sieti QoS ( Quality of Services), čo je spôsob priorizácie packetov v IP sieti. Preferovaný typ prevádzky (web, e-mail, VoIP, FTP ) má prednosť pred iným typom prevádzky (sťahovanie dát cez peer-to-peer; napr. DC++, e-donkey a pod.) v záujme spokojnosti všetkých zákazníkov. Firemné linky nemajú žiadne obmedzenia a ich pripojenie do siete internet je transparentné s vyhradeným pásmom. Pre využívanie niektorých typov komunikácie - napr. špeciálne VPN, špeciálne p2p, remote desktop a pod, môže vzniknúť poteba statickej verejnej IP adresy. Túto službu je možné aktivovať ku domácim programom. Spomínaný špeciálny typ prevádzky nie je považovaný za potrebný pri základnom domácom pripojení, preto je služba spoplatnená navyše v zmysle cenníka služieb. Pri firemnom pripojení je statická verejná IP adresa v cene pripojenia.

Platím za prenesené dáta?
Nie, v paušále môžete stiahnuť ľubovoľný objem dát. Nemôže sa teda stať, že dostanete vyššiu faktúru za internet, ako čakáte.

Akou rýchlosťou mi vlastne pôjde pripojenie?
Domáce linky sú bez agregácie v národnom peeringovom centre. Znamená to, že s nikým nezdielate Vašu rýchlosť. Pripojenie teda pôjde nastavenou zvolenou rýchlosťou. Rýchlosť sťahovania dát môže závisieť aj od rýchlosti povolenej na druhej strane, odkial sťahujete dáta. Pripojenie bez agregácie znamená, že nezdielate Vašu rýchlosť pripojenia na agregačnom zariadení ElsoNETu. Pripojenie pre domácnosti je však realizované spôsobom bod-multibod. Pri takomto type pripojenia zdielate fyzickú vrstvu - WiFi zariadenie Acess point na pristupovom bode. Preto môže v čase vysokého zaťaženia siete Vaša rýchlosť dočasne poklesnúť. Pojem "bez agregácie" nie je totožný s pojmom "garantovaný prístup". V prípade garantovanej linky nezdielate ani fyzickú vrstnu (vyhradené pásmo- pripojenie bod-bod). Garancia vyjadruje vyššiu zmluvnú dostupnosť služby a zmluvne dohodnuté reakčné časy na servisné prípady. Garantované linky sú v našej ponuke označené ako firemné produkty.

Aký je rozdiel medzi firemnou linkou a domácim pripojením?
Domáce pripojenie je optimalizované pre najbežnejšiu prevádzku akou je browsovanie, email, FTP, CHAT, počúvanie hudby a telefonovanie. Táto prevádzka má v sieti prednosť pred inými menej používanými službami. Tákáto optimalizácia sa nazýva priorizácia packetov. Domáce pripojenie sa realizuje pripojením klientského zariadenia na multibod, podobne ako mobilný telefón. Pri firemnom pripojení neuplatňujeme žiadnu optimalizáciu, vytvoríme jednoducho transparentný kanál do národného peeringového centra vo zvolenej rýchlosti. Navyše pre každú firmu vytvoríme dedikovaný spoj, takže na prístupovom bode sa vytvorí anténa slúžiaca len pre konkrétnu firmu. Zaručíme tak stabilnú odozvu, letenciu a garanciu pripojenia. Navyše pre každú firemnú linku držíme garantovaný servis na základe SLA zmluvy (service level agreement).

Môžem cez internet aj telefonovať?
Áno, môžete. Je to populárna forma komunikácie popri CHATe. Ak chcete využívať telefonovanie na zábavu, prípadne zoznamovanie, odporúčame používať skype. Ak chcete využiť možnosť alternatívneho hlasového operátora, doporučujeme využiť VoIP (Voice over IP) služby od ElsoNET. Kúpou digitálneho telefóneho prístroja získate plnohodnotné telefónne telefónne číslo v pevnej sieti a výhodnejšie volanie. Prípadne je možné pripojť Váš stávajúci analógový telefón. Navyše nemusíte platiť paušál za telefónnu linku. Viac informácií nájdete v sekcií telefonovanie.

Zistil som, že ElsoNET nie je firma. Dostanem teda zmluvu a faktúru?
Áno samozrejme dostanete aj zmluvu aj právoplatný daňový doklad. SieťElsoNET síce nie je firma, ale je produktom frimy Elson, s.r.o.

Môžem použiť aj vlastné zariadenie na pripojenie?
Áno môžete, ale len po predošlom dohovore s našimi technikmi, pretože niektoré značky sú navzájom nekompatibilné a veľmi nestabilné. Najradšej používame overené značky, ktoré Vám radi odporučíme.

Ako je to u vás s agregáciou?
Jeden z veľkých rozdielov medzi nami a konkurenciou je práve v agregácii. Na našej sieti funguje moderné zariadenie tzv. shaper, ktorý zabezpečuje rovnomerné rozdeľovanie internetovej rýchlosti medzi koncových používateľov. Takto je aj zdanlivo malá linka na veľký počet účastníkov efektívne a spravodlivo spravovaná. Podobne je agregovaný napríklad aj vodovod. Predstavte si čo by sa talo, keby všetci naraz na jednom sídlisku otvorili vodovodné kohútiky.

Ak chcem využívať len lokálnu sieť, je možné sa do ElsoNET pripojiť?
Bohužiaľ, takúto možnosť už novým účastníkom neposkytujeme.

Najradšej by som zaplatil na rok dopredu. Je takáto možnosť so zľavou?
Takáto možnosť tu samozrejme je, zľava je potom 10% z celkovej sumy.

Poskytujete aj verejné IP adresy?
Áno, mesačný poplatok za verejnú IP adresu je 118,-SK (3,92€) s DPH s minimálnym predplatným na 3 mesiace.

Chcem doma pripojiť na internet viac počitačov, budem platiť za každý zvlášť?
s programom standard za 499,- SK (16,56€) s DPH je možné zakúpiť si LAN alebo WiFi router vďaka ktorému je možné pripojenie ľubovolného počtu PC v rámci bytu za nezmenenú cenu. V prípade Wifi routeru je možné pripojiť v rámci bytu bezdrôtovo notebook, pda ci wifi telefón...

Mávate aj výpadky Internetu?
Áno, samozrejme, žiadna technológia nie je dokonalá a niekedy sa stane, že jej funkčnosť zlyhá. Takéto výpadky sú najčastejšie pri kolísaní elektrického napätia, čo sa snažíme eliminovať rôznymi ochrannými technológiami a nasadzovaním záložných zdrojov. Kažý výpadok sa snažíme riešiť hneď po zistení, alebo nahlásení poruchy.

Aké máte časové a dátové limity?
Žiadne, naše pripojenie nie je časovo ani dátovo obmedzené. Používame len mierne pravidlá FUP podľa mediánov vyťaženia linky, ktoré na prvý pohľad nie je citeľné. Jediné obmedzenie ktoré aplikujeme, je obmedzenie prevádzky P2P sťahovacích programov. Sú to programy ktoré agresívne pôsobia na sieť a preto sú povolené len pri korektnom nastavení p2p klienta a dodržaním pravidla férového používania.